Vanliga frågor om Värdering
Hur går en fordonsvärdering till?
Vi erbjuder oberoende / opartisk fordonsvärdering på flertalet olika fordonstyper online, platsbesök hos oss eller personliga besök hos både privat personer och företag. Våra värderingsmän har bred kompetens, lång erfarenhet och ger en objektiv och tillförlitlig värdering. Vi arbetar efter en tydlig process där vi tar hänsyn till att varje enskilt fordon är unikt. Vi baserar vår värdering på fordonets skick, utrustning, historik. allmäntillstånd, underhåll, marknadsvärde etc. Efter genomförd värderingsbesiktning så utfärdar vi ett värderingsintyg inom 48h. Vid platsbesök hos oss så fås värderingsintyget samma dag.
Varför ska man anlita er?
Vi lägger stor vikt vid att lyssna in kunden och dess behov. Vi har bred kunskap och lång erfarenhet inom fordonsbranschen. Vi gör alltid opartiska fordonsvärderingar och har aldrig någon personlig eller ekonomisk vinning av uppdraget. När man anlitar oss kan man känna sig trygg som kund då vi alltid är transparenta.
Värderar ni alla typer av fordon?
Vi värderar alla typer av bilar, både nyare, äldre och klassiska veteranbilar.
Vi värderar även lätta lastbilar, motorcyklar, husvagnar, husbilar, fyrhjulingar och snöskotrar.
Vad kostar det att göra en fordonsvärdering hos er?
En onlinevärdering kostar 2995kr
En värdering på plats hos oss kostar 3995kr
En värdering ute hos kund enligt offert.
Vid större fordonssamlingar / flertalet fordon där det krävs att vi åker ut till kund/företag, så ges pris på offert. Skicka gärna ett mail med lite kortare info om varje fordon samt var i landet de finns så återkommer vi på telefon.
Vanliga frågor om Batteritest
Vad innehåller rapporten och hur får jag den?
Den lättlästa rapporten innehåller hälsotillståndsvärdet, OEM-data, såsom nominell kapacitet, cellspänning och cellström samt mer allmän information om fordonet, såsom modell, fordonets ID-nummer och körsträcka. Rapporten finns tillgänglig direkt efter utvärderingen och fås via mail eller utskrift.
Hur fungerar bilbatteritestet exakt?
Proceduren bygger på att mäta olika batteridata såsom strömmar och spänningar under belastning, d.v.s. under en kort acceleration, via Vehicle Communication Interface (VCI). Det verkliga kunnandet ligger dock i att klassificera de värden som mäts här. Bakom proceduren ligger en mycket komplex, mycket utarbetad databas och en patenterad algoritm. Grunddata bestäms i förväg för varje enskild fordonstyp med mätningar som körs under ett brett spektrum av förhållanden; detta följs av lämplig strukturering och ytterligare komplexa beräkningar, i vissa fall med hjälp av artificiell intelligens. Vi hänvisar till hela processen som ”parameterisering”. De värden som mäts i testfallet utvärderas sedan utifrån dessa typspecifika parametrar.
Finns det några specifika förutsättningar för att testa sitt bilbatteri?
Bilen måste vara utrustad med ett On-Board Diagnostics Interface (OBDI) för att kunna ansluta till mobilapplikationen via Vehicle Communication Interface (VCI). Dessutom måste batteriet uppfylla följande förutsättningar:
- State of Charge (SoC) runt 40 % – 80 %.
- Batteritemperatur mellan +10°C och +30°C.
- Individuella celltemperaturskillnader inom batteriet på <2°C.
Om dessa villkor inte är uppfyllda visas ett felmeddelande. Slutligen, för det dynamiska testet, krävs ett utrymme på 100 meter för acceleration.
Hur skiljer sig detta batteritest för begagnade elbilar från andra tester?
Denna lösning ger snabba och exakta resultat, levererade på minuter snarare än timmar, vilket är typiskt för andra batteritester. Dessa långa procedurer kräver att batteriet laddas ur eller laddas, medan DEKRA-batteritestet inte gör det. Faktum är att vårt test kan slutföras på cirka 15 minuter, och dess noggrannhet har validerats av RWTH Aachen-universitetet såväl som av olika biltillverkare.
Vilka faktorer påverkar åldrandet av ett elbilsbatteri?
Batteriets ålder är inte bara en funktion av linjär tid (kalenderålder) utan också av cykeln för laddning och urladdning (cyklisk ålder). När batteriet åldras minskar dess kapacitet gradvis, vilket påverkar fordonets räckvidd. Åldrande av drivbatteriet i en elbil innebär försämring av batteriets egenskaper. Förutom åldrande påverkar höga temperaturer, överladdning (hög spänning), djupurladdning (låg spänning) och hög laddningsström EV-batteriets hälsotillstånd och följaktligen dess kapacitet.
Hur testar man batteriets hälsotillstånd på en elbil?
Våra tester analyserar batteriets State of Health (SoH) och ger en certifierad rapport.
Var kan jag testa min elbils batterikapacitet?
Du kan boka ett test på vår servicepoint i Tumba / Stockholm. Vi kan även göra platsbesök enligt offert, Hör av dig via telefon / mail för info och tidsbokning.
Är detta en tillförlitlig testtjänst för elbilsbatteri?
Ja, våra tester är CARA-godkända och ger en opartisk och korrekt batteridiagnostik.
Fördelar med att testa elbilens batteri innan köp?
Ett test säkerställer att batteriet är i gott skick och att bilen håller förväntad räckvidd.
Hur ofta bör jag testa batteriet?
Vi rekommenderar att du gör en årlig kontroll, samt alltid vid försäljning eller köp av en begagnad elbil.